Ce se întâmplă cu livrările auto în 2023: prognoza nu este deloc optimistă

de: Andrei Tilimpea
07 10. 2022

Vânzările din 2023 nu vor atinge nivelurile pre-pandemie pentru al patrulea an consecutiv, spune LMC.

Vânzările de mașini în 2023 nu vor atinge nivelurile pre-pandemie pentru al patrulea an, deoarece constrângerile lanțului de aprovizionare fac loc unei scăderi a cererii, potrivit LMC Automotive.

Livrările sunt de așteptat să ajungă la aproximativ 85 de milioane de vehicule, deoarece consumatorii devin precauți, iar inflația și ratele dobânzilor cresc.

Aceasta se compară cu aproximativ 90 de milioane de livrări în 2019, cu un an înainte ca pandemia de coronavirus să închidă magazinele și să țină oamenii acasă.

„Cererea se diminuează, fără îndoială, pe măsură ce perspectivele economice globale se deteriorează, iar apetitul clienților de a cumpăra un bilet mare, cum ar fi o mașină nouă, este temperat”, a declarat Jonathon Poskitt, directorul de prognoze de vânzări globale al LMC Automotive.

„Volumele pieței globale înainte de pandemie nu sunt prognozate înainte de 2024, riscurile rămânând înclinate spre scădere, în special având în vedere potențialul unei recesiuni economice mult mai dure.”

Criza semiconductorilor

Vânzările de mașini s-au menținut sub nivelurile din 2019, după ce cererea în creștere pentru produse de larg consum a eliminat stocurile globale de semiconductori, forțând producătorii să oprească fabricile.

Cu puține mașini disponibile și producători precum BMW, Ford și Stellantis concentrându-și producția pe modelele care generează cei mai mulți bani, prețurile mașinilor au crescut.

În timp ce producătorii de autovehicule încă lucrează la listele lungi de așteptare, prețurile sunt programate să scadă pe măsură ce bugetele gospodăriilor sunt sub presiune și problemele prelungite ale lanțului de aprovizionare se îmbunătățesc. În SUA, prețul unei mașini medii a ajuns la 46.000 de dolari.

„Pe măsură ce Europa și America de Nord se îndreaptă spre lunile de iarnă, perspectivele economice par din ce în ce mai sumbre în fața unei inflații încăpățânat de ridicate, iar cererea de bază pentru vehicule noi este inevitabil erodata”, a spus prognozatorul.

Pentru acest an, prognoza de vânzări a LMC este acum cu cinci milioane de unități mai mică decât înainte de invazia Rusiei în Ucraina, care a declanșat un alt val de întrerupere a lanțului de aprovizionare, se arată în comunicat.